Davne 1966. godine UNESCO i ILO su osmislili dokument koji tretira status nastavnika/ca. Skoro 50 godina kasnije, slavimo Svjetski dan nastavnika/ca diljem svijeta. Ovogodišnji je fokus proslave ovog dana na ravnopravnosti. Po statistikama UNESCO-a, u osnovnom obrazovanju, gdje su i najmanje plaće, najviše su zastupljene žene, i to skoro 90 %. U srednjem obrazovanju je odnos profesor – profesorica oko 50 %, dok je na univerzitetskom nivou mnogo više profesora nego profesorica.
UNESCO također skreće pažnju i na činjenicu da u nerazvijenim zemljama obrazovanjem upravljaju muškarci, te tako u Africi veliki broj djevojčica napušta škole zbog neprimjerenog pristupa podučavanju po pitanju rodne jednakosti. Nastavnici/ce trebaju utjecati i na podizanje svijesti o stereotipima vezanim za spol/rod te ukazivati na jednakost svih ljudi bez obzira na spol, rasu, naciju, etničku pripadnost, vjeroispovijest, društveni status.
U kineskoj tradiciji, obrazovanje ima poseban značaj, a Konfučije se smatra prvim nastavnikom, začetnikom obrazovanja; on je podučavao sve ljude prema njihovim sklonostima, ne diskriminirajući ih. Čini se da je poštivanje ovog posla sada već prošlost.
Diljem svijeta, nastavnici/ce se danas suočavaju sa mnogim problemima. Neadekvatni uslovi za rad, kratak period bolovanja, prijetnje, nasilje, nemogućnost napredovanja i usavršavanja, male plaće, neadekvatni nastavni materijali - samo su neki od problema koje su čelnici UNESCO-a naveli kao zabrinjavajuće.
Ali stvari se neće promijeniti same od sebe. Da bi se nešto značajno promijenilo, mi, nastavnici/ce, trebamo da budemo aktivni i zahtijevamo promjene. Kao prvi korak do promjena, UNESCO ima spreman folder koji sadrži pismo za vladu, otvoreno pismo za medije i detaljnu statistiku o nastavnicima, koji se mogu poslati vlastima i od njih zahtijevati promjene.
A šta mi radimo danas? Škole nema, učenici su slobodni, profesori će se možda i družiti, a sutra opet sve po starom. U zbornici ćemo kukati kako su nam plaće male, kako se od nas previše očekuje sa toliko djece u razredima, kako se naš radni dan završava puno poslije zvona, kako su materijali zastarjeli, kako pedagoški zavodi za nas ne čine ništa itd.
Ustvari, danas bismo trebali uraditi nešto za svoju profesiju. Odati počast dobrim nastavnicima/cama, učiti djecu kako je ovo zanimanje ipak zanimanje koje podučava sva ostala zanimanja i kako zaista ima svojih čari.
Iskoristite dan i pošaljite elektronsku čestitku svom omiljenom/oj nastavniku/ici iz osnovne ili srednje škole. Dajte im do znanja da su nekako utjecali na vaš život jer i vi utječete na živote svojih učenika.
Comments